Rövid betekintés a repülés történetébe

Az talán senki számára sem titok, hogy Leonardo da Vinci az elsők között kezdett el tudományos megközelítések alapján foglalkozni a repülés gondolatával. Több tervet is készített repülőgép modellekhez, de ezek a valóságban sosem épültek meg, hiszen anyagukat tekintve túl nehezek lettek volna ahhoz, hogy valóban alkalmasak legyenek a repülésre. Nem volt azonban minden feltaláló olyan megfontolt, mint Leonardo. Sok kísérletező szellemű feltaláló belehalt a repülési kísérletbe. Volt olyan, aki a papírra vetett terveit a valóságban is megpróbálta kivitelezni, azaz saját készítésű szárnyakat viselve levetette magát egy szikláról.

Az első áttörés: a hőlégballon

Az első hőlégballont Josef és Etienne Montgolfier kísérletezték ki és tervezték meg. Kísérleteiket papír ballonnal és vízgőzzel végezték, így tökéletesítették lépésről lépésre a hőlégballont. Rövidesen be is következett az első hőlégballon felszállása, méghozzá 1783-ban, Franciaországban. A két vállalkozó szellemű úriember, akik először repülhettek ezzel a szerkezettel Pilatre de Rozier orvos, és Francios d’Arlandes márki volt. A repülés majdnem fél órán keresztül tartott, mely idő alatt 8 kilométert haladtak a ballonnal.

A léghajó

A léghajó abban különbözik a léggömbtől, hogy kormányozható. A töltőgáz eredetileg hidrogén, később hélium lett. A léghajó irányítása a gőzgép feltalálása révén vált kivitelezhetővé. Az első gőzgép segítségével hajtott léghajót George Cayley építette 1852-ben, ám ez még inkább a hőlégballonhoz volt hasonló. Az első alumínium szerkezetű léghajót Schwarz Dávid tervezte, majd a halála után Ferdinand von Zeppelin szabadalmaztatta. Hamarosan kedvelt utasszállító járművé vált Európa és Amerika között.

 Az első repülőgép

Bár sok vita forog a téma körül, mégis jelenlegi adatok szerint a Wright testvérek építették az első olyan repülőgépet, mely irányítható volt és motor hajtotta. A motor könnyű és erős volt, a légcsavar hatékonysága pedig igen magas. Érdekesség, hogy a mai napig a Wright fivérek által kidolgozott elv alapján készítik a repülőgépek légcsavarjait. A testvérek a századfordulón Kitty Hawkba költöztek, mivel ott biztosítva volt számukra a folyamatos erős szél. Kitty Hawkban kedvükre kísérletezhettek, siklórepülőket építettek és rengeteget repültek. Mindeközben a légcsavarral és a motorral kísérleteztek, így 1903-ban megépítették a Wright Flyert, mellyel még abban az évben majdnem 300 métert repültek. A következő igazinak nevezhető repülőgép Louis Blériot francia mérnök gépe volt, aki 1909-ben sikeresen repülte át a La Manche csatornát. A 37 kilométeres távolságot 36 perc alatt tette meg a pilóta.

About author

Hozzászólás írása